W najbliższych latach priorytetem będą inwestycje usprawniające dostęp do portów bałtyckich oraz skracające czas przejazdu pociągów pasażerskich – zapowiadają przedstawiciele zarządu PKP PLK. Jak podkreślają, plan przetargowy na bieżący rok jest na razie realizowany zgodnie z planem.
Działania PKP PLK na całej sieci mają być komplementarne wobec inwestycji „komponentu kolejowego” CPK. –
Zintegrowana Sieć Kolejowa powstaje na skutek różnych działań (od
Rail Baltica po Kolej Plus). Rozmawiamy z mieszkańcami regionów, by pokazać założenia Pasażerskiego Modelu Transportowego i poznać ich opinię. Nie wszystko da się jednak zrobić naraz, potrzebna jest więc dłuższa perspektywa. Opieramy się na 30-letnich prognozach Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Razem możemy wypracować znacznie lepszą infrastrukturę, niż masterplan rysowany na mapie jako jedynie słuszna koncepcja – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski stwierdził, że nowe władze w jego spółce i w CPK ustanowiły „nową jakość współpracy”, opartą na cotygodniowych spotkaniach i jasnym ustaleniu odpowiedzialności. – Dokonaliśmy przeglądu projektów i zlikwidowaliśmy lukę inwestycyjną. Potem podpisaliśmy umowy na łącznie 17 mld zł i ogłosiliśmy nowe przetargi na ponad 19 mld zł. Poprzednie dwa lata były okresem posuchy – przypomniał. Jak podkreślił, ogłaszane postępowania dotyczą zarówno dużych, jak i mniejszych inwestycji (np.
Wągrowiec – Gołańcz).
Pierwszy kwartał – większość dużych przetargów już jest
– Podnieśliśmy w 2024 r. prędkość na ponad 1600 km linii. To efekt inwestycji, rewitalizacji i utrzymania. Umożliwiliśmy
rekordowe czasy przejazdu najszybszych pociągów. Budżet utrzymaniowy wykorzystujemy także do przywracania linii do eksploatacji – wyliczał sukcesy Wyborski. Przytoczył dane, z których wynikało, że tempo likwidowania ograniczeń prędkości (zwłaszcza w torach liniowych) jest szybsze niż w ubiegłych latach.
Choć zarządca jest w trakcie prowadzonej wraz z Ministerstwem Infrastruktury „dużej rewizji” Krajowego Programu Kolejowego, plany inwestycyjne na bieżący rok nie zmieniły się zanadto w stosunku do
zapowiedzi z grudnia 2024 r. Ogłoszono już planowane na pierwszy kwartał przetargi na odcinek
Rail Baltica Białystok – Ełk (o rekordowej wartości blisko 6 mld zł),
Skierniewice – Czachówek Wsch.,
Podłęże – Gdów i Podłęże Balachówka – Podłęże. Do końca lutego ma też rozpocząć się procedura wyboru wykonawcy dla odcinka Tymbark – Limanowa.
Od Białej Rawskiej do Warszawy Wschodniej
Plan na drugi kwartał to przetarg na budowę
stacji Biała Rawska na Centralnej Magistrali Kolejowej. – Doświadczenia pokazują, że takie obiekty się sprawdzają – uzasadnił członek zarządu PKP PLK dr inż. Maciej Kaczorek, nawiązując do stacji Włoszczowa Północ i Opoczno Południe.
W trzecim kwartale PKP PLK zamierzają skoncentrować się na „magistrali intermodalnej”, którą ma stać się po modernizacji linia 201. Kontrakt na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska ma być wart 1,3 mld zł, a na Maksymilianowo – Wierzchucin i Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. – po 1,2 mld. Tyle samo ma być warta modernizacja linii Lębork – Łeba i
budowa odcinka Łeba – elektrownia jądrowa – Choczewo, na którą przetarg również ma być ogłoszony między lipcem a wrześniem. – Wyjście z Gdyni będzie trzytorowe. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu rejonu jednego z przystanków, w którym linia może być dwutorowa, tak by nie stał się wąskim gardłem – zastrzegł Kaczorek.
Ostatni kwartał 2025 r. ma przynieść postępowania na odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna (1,3 mld zł) i wielkopolską linię Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (400 mln zł). Największym przetargiem w tym okresie ma być jednak ten na
przebudowę stacji Warszawa Wschodnia (3,3 mld zł). – Metamorfoza tej stacji wraz z linią średnicową w stronę Wisły będzie równie gruntowna, jak ta, która zaszła na Dworcu Zachodnim – podkreślił.
Synergia portów i kolei
Jednym z priorytetów ma być rozbudowa linii dostępowych do portów. – Odcinek Pruszcz Gdański – Pszczółki będzie rozbudowany z 3 do 4 torów. Chcemy też wzmocnić linie dla intermodalu zmierzającego do Zespołu Portów Szczecin i Świnoujście – zapowiedział Kaczorek. Wkrótce należy spodziewać się przetargów na
usunięcie ograniczeń eksploatacyjnych na Magistrali Nadodrzańskiej między Wrocławiem a Świnoujściem (inwestycje ujęte w Krajowym Planie Odbudowy mają zostać przeprowadzone w latach 2025-2026). Dostęp do portu w Policach poprawi
nowe odgałęzienie.
Członek zarządu omówił również realizację programu Kolej Plus. – Zawarliśmy 35 umów z samorządami, czego efektem są 34 ogłoszone przetargi na łącznie 13,3 mld zł. 27 z nich dotyczy projektowania, a 7 – inwestycji w trybie „projektuj i buduj” – wyliczył. Trwają prace nad zoptymalizowaniem inwestycji pod kątem osiągnięcia jak najlepszych efektów. – Jesteśmy w dialogu np. z województwami: wielkopolskim i lubelskim – poinformował. W bardzo zaawansowanym stadium jest również program przystankowy: na przełomie 2025 i 2026 r. mają zakończyć się prace w ponad 100 lokalizacjach. Nowy zarząd zamierza zweryfikować, czy wszystkie przyjęte przez poprzedników założenia programu były trafne.